Allmän information

År 2009 infördes en ny boendeform i Sverige - ägarlägenheter. Det innebär att det är möjligt att äga sin egen lägenhet i ett flerbostadshus. Ägarlägenhet innebär ett ökat självbestämmande eftersom du själv äger lägenheten och söker lagfart enligt samma regler som för andra typer av fastigheter. Du disponerar fullständigt över lägenheten och kan måla om, byta kök, hyra ut den och så vidare. Precis som för den som äger en villa eller ett radhus finns också möjlighet att pantsätta, belåna och överlåta sin fastighet.

Ägarlägenheter bildas genom en lantmäteriförrättning. Vid lantmäteriförrättningen bestäms hur ägarlägenheterna avgränsas och vilka delar av huset som är gemensam egendom (som till exempel yttertak, fasader, hissar, stamledningar). För gemensamma utrymmen bildas en så kallad samfällighet som varje ägarlägenhet i huset äger del i. För gemensamma anläggningar bildas en så kallad gemensamhetsanläggning som varje ägarlägenhet i huset också äger del i. Samfälligheten och gemensamhetsanläggningen förvaltas gemensamt av ägarlägenheternas ägare genom en särskild förening, en samfällighetsförening. Ägarna är medlemmar i föreningen. Föreningen är skyldig att fondera pengar för det framtida underhållet av den gemensamma egendomen. Kostnaderna för driften av de gemensamma utrymmena och anläggningarna fördelas mellan delägarna.

Hur kan jag påverka mitt boende?

Samfällighetsföreningen håller föreningsstämma före juni månads utgång varje år (räkenskapsår finns angivet i stadgarna och på registreringsbeviset). Då samlas föreningens medlemmar för att gå igenom årets verksamhet. Styrelsen ska presentera årsredovisning och därefter ska föreningsstämman ska ta beslut om styrelsens ansvarsfrihet. Varje medlem kan komma med förslag till verksamheter/åtgärder. Förslagen kan skickas till styrelsen fortlöpande under året. De förslag som styrelsen inte kan fatta beslut om, hänskjuts till föreningsstämman och bör då ha kommit in i god tid innan denna äger rum. Notera att samfällighetsföreningen endast hanterar frågor som kopplar till de gemensamma anläggningarna.

Meddelande om datum för stämman skickas ut till medlemmarna. Vid stämman väljer medlemmarna styrelse och revisorer för det kommande året (se stadgar). En extra föreningsstämma kan också förekomma. Detta kan ske om föreningens stadgar ska ändras eller om styrelsen vill ha ett snabbt avgörande i någon speciell fråga. 

Debiteringslängd (årsavgift)
Årsavgiften ska täcka din del av föreningens kostnader för drift och underhåll av gemensamhetsanläggningarna, till exempel teknisk- och administrativ förvaltning, trapphusstädning, soptömning, fastighetsförsäkring mm. Avgiften innehåller även avsättningar för framtida underhåll i enlighet med beslut vid lantmäteriförrättning. Debiteringslängd med fördelning enligt andelstal upprättas årligen av styrelsen för antagande av årsstämman. Avgift betalas månadsvis i förskott från och med tillträdesdag.
Mätning och debitering av varmvatten och kallvatten sker individuellt för respektive lägenhet efter förbrukning.

Eftersom du som fastighetsägare själv förvaltar din bostad och gemensamt med övriga fastighetsägare ansvarar för drift och skötsel av de gemensamma anläggningarna har du stor möjlighet att påverka driftskostnaderna. Du bor till självkostnadspris.


Har du frågor?

Om det är något du undrar över kan du vända dig till din styrelse i samfällighetsföreningen.